Bättre vikt med örter och kryddor

Oavsett om du väljer GI-metoden eller någon annan diet kan örter och kryddor vara en del av kosten. Vi förklarar hur du väljer rätt och tittar på spännande alternativ.

Vid viktnedgång behöver man man äta mindre kalorier än vad man förbränner. Det innebär vanligen att man behöver göra stora förändringar i kosten. Det finns därför en risk för att man får i sig för lite vitaminer, mineraler, antioxidant och högvärdiga näringsämnen.

Örter har en hög näringsdensitet. De innehåller få kalorier men mycket vitaminer, mineraler, nyttiga färgämnen och skyddande antioxidanter. Örter och kryddor är därför bra vid bantning och hjälper till med att göra maten smakrik och rolig.

Bättre GI-värde med örter

Örter förbättrar GI-värdet för hela måltiden. De innehåller fibrer vilket gör att det tar lite extra tid innan kolhydraterna i kosten kan tas upp.

Färska örter kan därför förbättra GI-värdet för hela måltiden.

Örter skyddar kroppen

När man tappar i vikt gör man sig först av med fett i levern, ytligt fett i kroppen, mer fett från levern och slutligen djupt lagrat fett. Fettet kan det innehålla inlagrade gifter.

Örter innehåller spårämnen och antioxidanter som kan hjälpa till att skydda kroppen. Örter innehåller dessutom fibrer och drivande ämnen som hjälper till att föra ut obehagliga ämnen snabbare.

Kryddor och örter snabbar upp fettförbränningen

De flesta smakstarka örter ökar fettförbränningen. Till de mest effektiva hör ingefära och kanel.

Här kan läsa mer om örter och fettförbränning.

Örter gör dig mätt längre

Många av de färska örterna är rika på fibrer vilket för att du är mätt längre tid. En förlängd mättnadskänsla är till hjälp vid viktnedgång.

Detta gäller särskilt de som har ätit ganska stora mängder mat innan viktnedgången påbörjades. Kombinera med fullkornsfibrer i bröd och eventuellt psyllium.

Örter kan hjälpa upp humöret

Den härliga aromen från kryddorna gör att maten smakar mer. Det är viktigt när man lägger om kosten genom att den nya maten ofta känns smaklös och tråkig.

Kryddor som ingefära och kanel är dessutom svagt stimulerande vilket kan ge lite extra energi.

En god vana att ta med sig

Övergången till din vanliga kost blir nu enklare genom att du får en god vana i örterna att ha med dig livet ut.

färska kryddor och örter är naturligtvis att föredra och säljs numera i nästan alla livsmedelsbutiker. Dessutom finns billiga djupfrysta kryddor som trots det håller en hög kvalitet.

Bland de torkade kryddor är ingefära och kanel särskilt intressanta vid viktnedgång. Ingefära hjälper upp fettförbränningen medan kanel stödjer kroppens insulinsystem som hanterar blodsockret. Tänk på att kanel kan förstärka läkemedel som påverkar insulinnivåerna och försiktighet fodras därför om de kombineras.

Du kan använda färska örter som du köper i butiken till kött och fisk, på smörgåsen eller i salladen. I och till all tillagad mat. Drick gärna örtte för att få koncentrerad näring från örter. Olika sorters örtte finns att köpa i de flesta butiker och det bästa är att variera sig.

Glöm inte att motionera

Motionerar man inte kroppen mår den inte bra. Viktnedgång utan motion är kortsiktigt och svårt. Genom att motionera nästan dagligen tappar du övervikten snabbare och mer långsiktigt trots att du antagligen äter lite mer än om de inte motionerar under viktnedgången.

Motionen behöver heller inte vara brutal för att vara effektiv. En snabb promenad på åtminstone en timme dagligen, eller nästan dagligen, är tillräckligt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *